טיפול שיניים לילדים עם גז צחוק –  למה להשתמש בזה ומתי?

הוא מוכר גם בשם Nitrous oxide , במרפאת השיניים משתמשים בו בשילוב עם חמצן בשיעור גבוה יותר מהחמצן המצוי באוויר, מה שהופך אותו לבטיחותי ויעיל. ריכוז החמצן באויר החדר הוא 21%. בעוד שבטיפול שיניים עם גז צחוק, הילד מקבל חמצן בריכוז של לפחות 50%. כך שאפילו לילדים עם אסטמה זה עושה רק טוב.

האם כל רופא שיניים רשאי לטפל באמצעות גז צחוק?

לא. רופאי שיניים שמשתמשים בגז צחוק לילדים ובכלל, צריכים לעבור לכך הכשרה מיוחדת.

איך מתבצע תהליך השאיפה של הגז?

על מנת לשאוף את הגז לתוך הגוף, מניחים על האף מסכה שמחוברת למכשיר אשר מזרים את הגז במינון מדויק. הגז מועבר אל הגוף ומווסת במהלך הטיפול בהתאם לתגובתו של המטופל.

בדקות הראשונות מעבירים רק חמצן כדי לאפשר למטופל להתרגל לנשימה דרך המסכה, לאחר מכן מתחילים להזרים N2O בשילוב עם חמצן, למשך כל הטיפול. בתום הטיפול יוזרם שוב רק חמצן לגוף, כדי לסייע לגוף לסלק מתוכו את שאריות הגז.

כדי שתהליך השאיפה יהיה אופטימלי יש לוודא שהמטופל אינו מצונן, כך שמסוגל לנשום דרך האף.

הכנות לטיפול

הטיפול בניטרוס אוקסיד דורש הכנה מקדימה:

  • צום לפני גז צחוק – יש לצום במשך שעתיים לפני הטיפול ולהימנע מארוחות גדולות וכבדות בשעות שקודמות לו, על מנת למנוע הקאות ובחילות. כן ניתן לשתות מים.
  • נטילת תרופות – במידה והמטופל נוטל תרופות מסוימות יש לדווח על כך לרופא המטפל, כך שיספק הנחיות.

האם גז צחוק לילדים מסוכן?

השימוש בגז צחוק לילדים ולמבוגרים נחשב למאוד בטוח, עם מינימום תופעות לוואי. לשימוש בגז אין השפעות מזיקות, לא על הכבד, לא על הכליות, לא על הלב או הריאות ולא על מערכת העצבים המרכזית. גז הצחוק נחשב לבטיחותי, ואין כל חשש לסיבוכים. כיום לא ידוע על אלרגיות או רגישויות לגז זה, מכל סוג.

האם יש תופעות לוואי?

עם זאת, כ- 1% עד 10% מהמטופלים עשויים לסבול מבחילות והקאות אבל לרוב יהיה זה בגלל העדר צום. לכן מומלץ לאכול ארוחה קלה כשעתיים ומעלה לפני תחילת הטיפול ולהימנע מארוחות כבדות.

האם הוא מביא לרגיעה מלאה?

ניטרוס אוקסיד (N2O) הינו גז חסר צבע עם ריח מתקתק עדין, המדכא את מערכת העצבים המרכזית וגורם לתחושת אופוריה, הפחתת חרדה, ואנלגזיה. אנלגזיה היא הפחתה או ביטול הכאב אצל מטופל שנמצא בהכרה. אנלגזיה בילדים יכולה לזרז ביצוע פרוצדורות מעט לא נוחות שדורשות אי תזוזה מהמטופל.

למה משתמשים בגז צחוק לטיפול שיניים?

בתחילת דרכו, הגז שימש כאמצעי לשיכוך כאבים והרדמה, אולם לאחר הוספת החמצן למכשיר, השימוש בו הפך לבטוח וחף מסיכונים. כתוצאה מכך אופן השימוש בו השתנה וכיום משתמשים בו על מנת להוריד את מפלס החרדה במטופלים, כאשר שיכוך כאבים זו מטרה משנית.

מטופל רגוע = שיתוף פעולה = איכות ותוצאות טיפול טובות יותר

כאשר המטופלים רגועים יותר ופחות חרדים, הם משתפים פעולה בצורה טובה יותר, כך שכל הצדדים מרוויחים. בגז הצחוק משתמשים בטיפולי שיניים רבים, לרבות אצל ילדים קטנים שמתקשים לשתף פעולה, מטופלים עם חרדה דנטלית, ילדים שחוו טראומה מביקור אצל רופא השיניים, מטופלים עם מגבלות ובעיות רפואיות, פיזיות או נפשיות ובמקרים שבהם ישנו עומס טיפולים. 

גז צחוק – מה היתרונות המרכזיים?

ניטרוס אוקסיד נחשב זמן רב כחומר אנלגטי בקרב ילדים ומבוגרים כאחד. שימוש בו נחשב כבעל ערך רב בטיפולי שיניים לילדים עם חרדה קלה עד בינונית. השפעתו הקלינית צפויה יותר מגישות פרמקולוגיות אחרות, ולכן הוא משמש כדרך הנפוצה ביותר ברפואת שיניים ליצירת סדציה נשאפת בארץ.

הגז נספג במהירות דרך האלביאולי בריאות וגורם לתחילת פעילות והתאוששות מהירים (2-3 דקות), אינו מסיס בדם ועובר אל רקמות הגוף מהריכוז הגבוה לנמוך.

ניטרוס אוקסיד נחשב כבטוח לשימוש עקב יכולתו לשמור על רפלקסים חיוניים כולל רפלקס השיעול. היתרון בשימוש בו הוא היכולת לבצע טיטרציה ולבטל במהירות את השפעתו בעת הצורך.

בנוסף לביטול או הפחתת החרדה, שימוש בגז מפחית את תזוזת המתרפא בזמן הטיפול.

הוא מחזק את התקשורת ומגביר את שיתוף הפעולה, מעלה את סף הכאב ומשמש כתחליף לאלחוש מקומי בשחזורים פשוטים.

כמו כן, הוא מאריך את הסבילות ומשך הזמן בו הילד מסוגל לשבת בכסא, כי הילד בעצם מאבד את תחושת הזמן. בנוסף לכך, הוא מפחית את רפלקס ההקאה, מגביר את ההשפעה של סדציה אחרת, ומשמש כעזר בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.

מה בכל זאת החסרונות?

טיפול שיניים לילדים עם גז צחוק (N2O/O2) בד”כ מלהיב את רוב הילדים והרבה מדווחים שהם חולמים או מרחפים בחלל.

אולם, שימוש בו עלול להיות בעייתי בקרב קלסטרופוביים או מי שפוחד לאבד שליטה שאצלם דווקא זה גורם לסחסחורת וכאבי ראש.

מכאן, לפני שמחליטים להשתמש בו חשוב לשקול שימוש בטכניקות התנהגותיות, אבל במקרים רבים צריך שילוב של שיטות אלו עם ניטרוס אוקסיד.

כמו כן, יש להתחשב תמיד בצרכים הדנטליים והפיזיקליים של המטופל, ההשפעה על איכות הטיפולים, וההתפתחות הרגשית של הילד. והכי חשוב שהילד יחווה חוויה דנטלית חיובית וירצה לבוא להמשיך טיפולים גם בעתיד.

ילדה בטיפול שיניים בסיוע גז צחוק