סתימות לילדים

ביצוע סתימות או יותר נכון שחזורים בשיניים של ילדים היא פעולה דנטלית נפוצה בקרב ילדים באמצעותה ניתן לסלק מוקדי עששת משיניים ולשחזר את השן בחזרה לצורתה הקודמת אם זה במשטח הלעיסי או בנקודות המגע בין השיניים. הפעולה נחשבת לטיפול משקם, במהלכו מנקים את השן שנפגעה ומשחזרים אותה ע”י שימוש בחומרים ייעודיים על מנת להחזירה עד כמה שניתן למצבה הקודם, לאפשר תפקודי לעיסה תקינים, למנוע זיהומים, ולהימנע מכאבים. העובדה שיש כזה טיפול שזמין לילדים צעירים עם שיטות ניהול התנהגות, גז צחוק או תרופות הרגעה ללא ספק משדרגת את איכות החיים, של ילדים והורים כאחד.

סתימה בשן לילדים – הטיפול הנפוץ ביותר

עששת ילדים גורמת לסבל אצל חלק ניכר מהילדים החל מגיל צעיר מה שנקרא בספרות המקצועית עששת הילדות המוקדמת, Early Childhood Caries. שחזור או סתימה בשן, הוא הטיפול הנפוץ ביותר אצל רופאי השיניים לילדים. כדי למנוע ולהימנע מטיפול מורכב, יש להגיע לבדיקה שגרתית אצל רופא שיניים מומחה לילדים סביב גיל שנה, ולאחר מכן להגיע לביקורת כל חצי שנה כדי ללמד את ההורה והילד לשמור על בריאות הפה, להקנות הרגלי תזונה נכונים, וצחצוח עם משחה מופלרת בריכוז של 1000 PPM.

איך תדעו שילדכם זקוק לסתימה בשן?

אם הילד מתלונן על כאבים בפה או בשיניים, או אם אתם חושדים שראיתם חור השיניים, עליכם לתאם תור אצל רופא שיניים מומחה לילדים. עששת גלויה לעין זו בד”כ עששת במצב מתקדם, לכן אל תחכו שזה יקרה. כל תלונה על כאבים בפה או בשן צריכה להדליק אצלכם נורה אדומה, ולגרום לכם לקחת את ילדכם לבדיקה.

במידה ובמהלך ביקור תקופתי או בעת ביקור כתוצאה מתלונה על כאבים נתגלה שיש צורך בסתימה, הרופא יבצע בדיקה כדי להחליט מהי הדרך הטובה ביותר לטיפול, בהתאם לעומק העששת, גיל הילד, ורמת שיתוף הפעולה שלו. כמו כן, הרופא יבחר את חומר השחזור המתאים ביותר למקרה, היום לרוב משחזרים שיניים עם סתימות לבנות.

באיזה חומרים משתמשים עבור סתימות שיניים לילדים?

ישנם סוגי סתימות שיניים וחומרים שונים המשמשים לסתימות שיניים לילדים:

• אמלגם – זה היה פעם החומר הנפוץ והחזק ביותר לטיפול בעששת בשיניים טוחנות, היום ההמלצה היא לא להשתמש בו עבור ילדים צעירים מלבד במקרים מסוימים, בגלל מרכיב הכספית שקיים בו.
  • קומפוזיט (סתימה לבנה) – מיוצר מתערובת של שרף וחלקיקי זכוכית. צבעה של סתימה זו לבן והיא נחשבת לאסתטית מכיוון שמשתלבת בצורה יותר הרמונית עם השן ופחות בולטת.
  • זכוכית יונומרית – חומר חדש יחסית, משחרר פלואוריד לפה, ושומר על השן מפני הופעה חוזרת של עששת. צבעו לבן אולם פחות אסתטי ופחות חזק ועמיד לעומת הקומפוזיט.

בחירת חומר השחזור תלויה במיקום החור, גודלו, ההיסטוריה הרפואית, צרכים אסתטיים, העדפות, תקציב, שיתוף הפעולה של הילד, ושיקול דעתו של הרופא.

סתימה בשיניים לילדים – מהם השלבים בטיפול?

רופא השיניים מבצע סתימות לילדים בכמה שלבים:

• הכנת השן הפגועה והאזור סביבה – פעולה זו מתבצעת על ידי כלים דנטליים מיוחדים והמטרה היא להסיר מהשן את הריקבון או החלקים הפגועים.
  • ניקוי האזור והכנת השן לחומר הקישור של הסתימה – במקרה שעושים סתימה לבנה מקומפוזיט, רופא השיניים ינקה את האזור על ידי ג’ל חומצי ייעודי לשן שעוזר לחומר השחזור להיקשר לשטח השן.
  • מילוי הסתימה עם החומר הנבחר – הנחת החומר על אזור החלל בשן ומילוי שלו.

מה חשוב לעשות לאחר הטיפול?

חשוב להבין כי גם לאחר סתימה בשן לילדים, עליכם להקפיד על טיפול מניעתי. רופא השיניים יסביר את החשיבות של צחצוח שיניים יומיומי ושמירה על היגיינת הפה ויספק הנחיות יעילות כיצד לעשות זאת.

כמו כן יש להמשיך לקיים פגישות מעקב תכופות אצל רופא השיניים המומחה לילדים, ולא לחכות לכאבים. כך ניתן יהיה לשמור על השיניים, למנוע עששת, ולהימנע מצורך בטיפולים מורכבים יותר.

סתימות שיניים לילדים
מאמרים
שיני חלב

שיני חלב: מידע על נשירת שן חלב