עששת ילדים – גורמים ודרכי טיפול

עששת הינה הרס מקומי של רקמות השן הקשות הנגרם על ידי תוצרי לוואי חומציים הנוצרים כתוצאה מהתססת פחמימות על ידי חיידקים. המונח יכול לתאר גם את תהליך המחלה וגם את הנגע שנוצר בעקבותיו.

המחלה מולטיפקטוריאלית ומשלבת שלושה גורמים עיקריים לאורך זמן: חיידקים יוצרי חומצה, פחמימות ומאכסן (השן) שהרוק הינו אחד ממנגנוני ההגנה העיקריים שלו. הוא פועל ע”י סילוק המזון, נטרול החומציות הנוצרת בפלאק, והסרת החיידקים. כאשר חל שינוי סביבתי בחלל הפה מופר שיווי המשקל והתוצאה היא איבוד של מינרל מהשן.

הידבקות במחלה

עששת היא מחלה מדבקת וניתנת להעברה. חיידקים מסוג Mutans Streptococci (MS) נמצאו קשורים ביותר לתחילת תהליך המחלה עקב יכולת היצמדותם לאמייל השן, יצירת חומצה, והישרדות בתנאי pH נמוכים.

הידבקות מוקדמת מהווה גורם סיכון מהותי להתפתחות עששת ילדים בגיל הרך ובעתיד בגיל מתבגר יותר. עיקר ההדבקה היא ורטיקלית מהרוק של האם או המטפל הראשי לילד. אולם, קיימת גם העברה הוריזונטלית בין בני המשפחה, או בין ילדי הכיתה או הגן באמצעות שיתוף במוצצים, מברשות שיניים או כלי האוכל.

עששת אצל ילדים
אי שמירה על היגיינה היא אחת הגורמים לעששת ילדים

עששת הבקבוק

אם השיניים של ילדיכם זה עתה צמחו וכבר הן נראות רקובות, יש לכך סיבה, אשר מוכרת בשם – עששת הבקבוק. כיום תופעה זו מוכרת בשם עששת הילדות המוקדמת (ECC) והיא נחשבת לאחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם.

בארץ הנתונים מדברים בעד עצמם – הסבירות שתתפתח עששת אצל ילדים עד גיל 6 עומדת על 50%, כאשר אצל ילדים מתחת לגיל 3 על 15%.

תופעה זו מתרחשת מהסיבות הבאות, או יותר נכון לומר, משילוב של שלושה גורמים עיקריים בו זמנית:

• הצטברות פחמימות על משטח השיניים
  • נוכחות חיידקים שמפרקים את הפחמימות
  • אי שמירה על היגיינת הפה

בגיל הינקות הגורם העיקרי להופעת עששת יהיה שתיית משקאות ממותקים, לרבות תחליפי חלב ואפילו חלב אם בבקבוק, בשעות הלילה וללא הקפדה על צחצוח שיניים או שטיפה הפה לאחר מכן. בשעות הלילה, הפה יבש יותר ויש פחות זרימה של הרוק כך שיכולת הניקוי הטבעית יורדת. כמו כן, גם שתייה ממושכת של משקאות שאינם מים במהלך היום עשויה לגרום להופעה של הנגע.

אפידמיולוגיה

בעשורים האחרונים אובחנה ירידה בשכיחות וחומרת עששת ילדים במשנן הקבוע במדינות מפותחות. במשנן הנשיר, לא חל שינוי בשכיחות ובחומרה ואפילו אובחנה מעט עליה באוכלוסיות מסוימות. במחקר שנערך בישראל נמצא כי רק 41.3% מהילדים בגיל 5 שנים ו- 21.2% מהילדים בגיל 12 שנים היו חופשיים מהמחלה.

גורמי סיכון

גורמי הסיכון הם רבים כך שהסיכון יכול להשתנות אצל אותו אדם לאורך זמן. גורמים אלה כוללים: רמה גבוהה של חיידקים קריוגנים, קצב נמוך של הפרשת רוק, חשיפה לא מספקת לפלואוריד, רצסיות בחניכיים, פגמים באמייל, גורמים אימונולוגיים וגורמים גנטיים. כמו כן, הסיכון תלוי באורח החיים ובגורמים התנהגותיים כגון הרגלי הגיינה, צחצוח שיניים והרגלי תזונה כולל תדירות, כמות, הרכב המזון , הנקה בלילה, האכלה לא נכונה מבקבוק ושימוש בתרופות שמכילות סוכר.

גורמי סיכון נוספים כוללים קיום מכשור אורתודונטי או תותבת בפה, עששת מתקדמת אצל המטפל העיקרי או האחים, היסטוריה של עששת בעבר או כזאת שקיימת בהווה, ופלאק. כמו כן, אם הילד הוא צאצא לא בכור אז הסיכון שלו לפתח את המחלה עולה.

קבוצות סיכון אחרות כוללות מיעוטים אתניים, מוגבלים או אנשים עם צרכים מיוחדים, מהגרים חדשים, אנשים עם רקע סוציואקונומי נמוך, וילדים לאמהות צעירות מאוד או עם רמת השכלה נמוכה.

יחד עם זאת, נמצא קשר בין משקל לידה נמוך לבין התפתחות הנגע, למרות שקשר זה אינו ודאי יש להתייחס לילדים אלה כבעלי סיכון גבוה לחלות בעששת ילדים.

מניעה וטיפול בעששת

עששת ילדים היא מחלה כרונית ומורכבת הנובעת מהפרת האיזון בין גורמי סיכון לבין גורמי מניעה לאורך זמן. היא נחשבת כאחת המחלות הנפוצות ביותר בילדות שניתנות למניעה והינה הגורם הראשוני לכאבים ולאיבוד שיניים.

השלב הראשוני במניעה מתחיל בשלב שלפני וסביב הלידה כולל ייעוץ תזונה לאם בשליש האחרון של ההריון ובשנת החיים הראשונה של הילד ובמידת הצורך שימוש בחומרים להורדת רמות חיידקי MS ברוק של האם. יש לעודד הרגלי תזונה נכונים אצל האם והילד, הרגלי צחצוח, חשיפה לפלואוריד בבית ובמרפאה ואיטומי חריצים בטוחנות הקבועות.

השלב הבא הוא טיפול בתוצאות המחלה הכולל ביצוע שחזורים או כתרים טרומיים בהתאם לצרכי המטופל, היקף המחלה, רמת התפתחות והבנת המטופל ומידת שיתוף הפעולה שלו, תוך שימוש בטכניקות התנהגותיות, סדציה או הרדמה כללית.

וכמובן שיש לבקר במרפאת השיניים באופן תדיר

מיד עם הופעת השן הראשונה, או סביב גיל שנה יש להקפיד על שגרת בדיקות אחת לחצי שנה, כדי לבדוק את מצב הפה והשיניים ולבחור בטיפול מתאים עם איתור בעיה בשיניים. כמו כן ביקור סדיר במרפאה כבר מגיל צעיר יאפשר לפעוטות להתרגל לרעיון של רופא השיניים, וילמד אותם כיצד לשמור על היגיינה מיטבית.

במרפאת השניים של ד”ר מרוות חורי בחיפה מתמחים בטיפולי שיניים לילדים ובני נוער. מוזמנים לתאם תור לבדיקה, צרו איתנו קשר או השאירו פרטים באתר ונחזור אליכם!

כיצד נדבקים בעששת?