צחצוח שיניים לילדים – איך לעשות נכון

הבסיס לשמירה על בריאות והיגיינת הפה והשיניים מתחיל בצחצוח נכון של השיניים, הרגל שאותו יש להתחיל מיד כאשר השן הראשונה בוקעת.  

כדי שתהיו בטוחים שאתם עושים זאת נכון, ריכזנו לכם את כל מה שעליכם לדעת. 

מתי מתחילים?

כאשר מדובר על צחצוח שיניים לפעוטות מומלץ להתחיל כבר עם בקיעת השן הראשונה, שכן גם תינוקות יונקים או תינוקות שניזונים מתמ”ל יכולים לפתח עששת, במיוחד תינוקות שנרדמים בהנקה/עם בקבוק חלב או תינוקות שמתעוררים באמצע הלילה להאכלה כך שהסוכר מהחלב נשאר על השיניים מאחר שהפרשת הרוק יורדת בלילה. 

איך בוחרים מברשת ומשחת שיניים המתאימה לפעוטות או לילדים?

מברשת השיניים צריכה להיות עם ראש קטן, ידית אחיזה נוחה, וסיבים רכים. את מברשת השיניים יש להחליף אחת לשלושה חודשים או כאשר הסיבים שלה שחוקים כדי להבטיח צחצוח יעיל. 

משחת השיניים צריכה להכיל פלואוריד בריכוז שמתאים לגיל הילד לפי המלצת רופא השיניים.

  • לפי הנחיות משרד הבריאות, עם הבקיעה של השן הראשונה ועד גיל שנתיים יש להשתמש במשחת שיניים בריכוז 1000 ppm בגודל של גרגיר אורז. לאחר גיל שנתיים יש להשתמש באותו ריכוז משחה בגודל של אפונה.
  •  את הצחצוח יש לבצע על קבוצה של 2-3 שיניים כל פעם, בתנועות הלוך ושוב. יש לבצע 8 תנועות הלוך ושוב על כל קבוצת שיניים לפני שעוברים לקבוצה הבאה. 
  • צחצוח שיניים לילדים צריך להיות עדין, כדי שלא לפגוע ברקמות העדינות של השיניים והחניכיים וסיבי המברשת צריכים להיות מוטים בזווית של 45 מעלות בעת הצחצוח.
  • כאשר מנקים את המשטח הפנימי של השיניים הקדמיות, צריך להטות את המברשת בצורה אנכית ולצחצח את השיניים בתנועות עדינות קדימה ואחורה. יש לבצע את הפעולה הזו עבור כל שן בנפרד. 
  • לאחר ניקוי החלק הפנימי של כל שן יש לנקות את השיניים מאזור החניכיים וכלפי מעלה, כלפי חלקן העליון של קבוצת השיניים שמצחצחים, תוך שמקפידים להגיע עם מברשת השיניים גם לשיניים האחוריות. 
  • כאשר נקודות המגע סגורות בין הטוחנות מומלץ שההורה לאחר הצחצוח ישתמש לילד עם חוט דנטלי עד גיל 10 שנים, לאחר גיל זה הילד יכול להשתמש בחוט לבד. מומלץ גם להבריש את הלשון כדי להסיר את הרובד המצוי בחריציה. 

מתי ילד מצחצח שיניים לבד?

על ההורה לצחצח לילד או ללוות אותו בצחצוח עד גיל 8 שנים.

מלבד צחצוח שיניים יש להקפיד על תזונה נכונה

התזונה מאוד משפיעה על בריאות הפה והחניכיים לכן הימנעו מלתת לילדיכם מזונות ומשקאות ממותקים. כמו כן מומלץ שלא לצרוך מאכלים עתירים בפחמימות אשר עשויים להגדיל את הסיכון לעששת. 

בנוסף, יש להימנע מסוכריות או אוכל שנדבק לשיניים מכל סוג, מכיוון שהסוכר נדבק לשיניים. 

כמו כן, כדאי להגיע לביקורת במרפאת השיניים כל חצי שנה.

למרות שישנם כאלו שמקלים ראש בחשיבות של שמירה על בריאות שיניים חלביות, חשוב להבין שנזק לשיניים חלביות עשוי לגרום לנזק בשיניים הקבועות. לכן ככל ששומרים על השיניים כבר מגיל צעיר, כך קטן הסיכוי לנזק בעתיד. עם זאת, המון פעמים זהו גם עניין של גנטיקה ובדיוק בגלל זה חשוב להקפיד על בדיקות וביקורים שגרתיים אצל רופא השיניים. 

גם אם ילדכם לא התלונן על כאבים, אנו ממליצים לכם שלא לחכות ולהגיע לבדיקה תקופתית במרפאת ד”ר חורי מרוות בחיפה, שהינה מומחית ברפואת שיניים לילדים. במרפאת השיניים יוכלו ללמד את ילדיכם כיצד לצחצח נכון את השיניים, לבצע בדיקות וטיפולים בהתאם לצורך ולעזור לכם במשימה החשובה והיא – לשמור על בריאות והיגיינת הפה והשיניים של ילדיכם!

כיצד לצחצח את השיניים?