צילומי שיניים לילדים

כאשר מבצעים בדיקת שיניים שגרתית לילדים, לא פעם מאתרים בעיה. כדי להחליט על אופן הטיפול הרצוי והיעיל ביותר, יש להתבסס על “ראיות ממשיות”, ובמקרה הזה – על צילומי שיניים. צילומי שיניים לילדים חשובים מאוד מהמון סיבות. מה בדיוק היתרונות של צילומי שיניים? כיצד הם מתנהלים? ומדוע הם חלק בלתי נפרד מהטיפול?

ריכזנו לכם את הפרטים החשובים, כדי שתוכלו להבין את החשיבות בבחירת מרפאת שיניים מומחית לילדים שמשתמשים בה בצילומי שיניים במקרים המתאימים. 

איתור בעיות ובחירת טיפול

צילומי שיניים לילדים כגון צילומי נשך מאפשרים לרופא השיניים לבחון מקרוב את מצב השיניים וגובה העצם בין השיניים. כמו כן לסייע באבחון של מוקדי עששת בנקודות המגע בין השיניים, דבר שלא מאבחנים בבדיקה קלינית, כדי לאבחן בזמן את תחילתם ולהתחיל לטפל בהם בזמן.

האם צילומי שיניים לילדים בטוחים?

צילומי שיניים הם בטוחים לילדים, כמו גם למבוגרים, וניתן לצלם באמצעותם שיניים בודדות, סדרה של כמה שיניים ועוד. ישנם סוגים שונים של צילומים, ממוקדים והיקפיים, כאשר סוג הצילום נבחר בהתאם לנסיבות ולטיפול הנחוץ.

אילו בעיות ניתן לגלות באמצעות צילומי שיניים לילדים?

צילומי שיניים לילדים יכולים לאתר מוקדי עששת, זיהומים בשורש השן, מחלות חניכיים, שברים בשיניים, חוסר ועודף שיניים מולד, דלקות, ציסטות, גידולים ועוד. כמו כן באמצעות צילומי שיניים לילדים ניתן לראות את מיקומם של השיניים הקבועות בלסתות, ולקבוע את הצורך ביישור שיניים.

כיצד מתנהל תהליך הצילום?

צילום השיניים מספק תמונה של השיניים, החניכיים, העצמות, הרקמות הרכות סביב השן ועוד. הצילום עצמו אורך כמה שניות. הרופא או הטכנאי יכסו את המטופלים בסינר כבד מעופרת, כדי להגן על הגוף מפני חשיפה לקרינה. במהלך הצילום הילדים יתבקשו לנגוס בחתיכת פלסטיק קטנה ולהחזיק אותה בפה במהלך הצילום, כאשר הרופא יכוון את המצלמה לאזור, יצא מהחדר, ילחץ על כפתור הצילום ותוך כמה דקות תהיה לו תמונה של האזור המצולם אותה יבחן כדי לקרוא את התוצאות.

הסוגים השונים של צילומי שיניים

בתחום רפואת השיניים ישנם סוגים שונים של צילומי שיניים, ביניהם:

  • צילום נשך – הסוג הפופולרי ביותר שנעשה באמצעות קרני רנטגן ובאמצעותו ניתן לראות את כותרות השיניים האחוריות בשתי הלסתות וגובה העצם בין השיניים.
  • צילום פריאפיקלי – צילום שמאפשר לראות את כל השן כולל השורש ורקמת העצם מסביב.
  • צילום אוקלוזלי – מציג את גג או רצפת הפה ובאמצעותו ניתן לאתר שיניים שלא בקעו, שברים בשן או בלסת, חפצים זרים, גידולים, ציסטות ועוד.
  • צילום פנורמי – צילום שמאפשר לראות את התמונה הגדולה של  מיקום השיניים והנבטים בלסתות, כולל מפרקי הלסתות. כלומר תצוגה רחבה של כל השיניים, הלסתות, הסינוסים ועוד.

בטיחות הצילום מבחינת רמת קרינה לילדים?

אין ספק שצילום פנורמי הוא עם כמות קרינה הרבה יותר גדולה מאשר צילום נשך או צילום פריאפיקלי. תמיד נהגנו להגיד למטופל שצילום נשך/ פריאפיקלי הוא עם כמות קרינה מאוד מזערית, ושווה בערך לישיבה מספר שעות תחת השמש. אולם היום עם החידושים בטכנלוגיה, צילום נשך דיגיטלי הוא אפילו שווה למחצית כמות הקרינה של צילום נשך שהיו עושים פעם במרפאה.

מתי רופא השיניים המומחה לילדים ישלח לבצע צילום פנורמי?

חשוב לציין שצילום פנורמי אינו מחליף צילום נשך ואינו מיועד לאבחן מוקדי עששת לילדים שלא משתפים פעולה או שסובלים מרפלקס הקאה. רופא שיניים מומחה לילדים במרבית המקרים מיומן  ומנוסה מספיק כדי לדעת לצלם ילד על הכסא הדנטלי צילום נשך או פריאפיקלי כולל ילדים צעירים מאוד, שאינם משתפים פעולה בצילום אצל רופאים אחרים, או שסובלים מרפלקס הקאה מפותח.

אולם, ישנם מקרים בהם צילום פנורמי לילדים נדרש למשל ככלי לאבחון לפני יעוץ אורתודונטי, במקרה של חשד לשיניים כלואות, כשיש חשד לעודף או חוסר שיניים, במצבים רפואיים ספציפיים כגון מחלות שמערבות אמייל או דנטין, במצבים של שבר בלסת או במפרק, ובמצבים לאבחון ציסטות או גידולים בלסתות.

צילום פנורמי דיגיטלי

הוא נחשב למהיר, מתקדם, יעיל ומדויק יותר. בנוסף רמת החשיפה לקרינה, היא יותר נמוכה מאשר בצילום פנורמי רגיל, לא דיגיטלי, של פעם.

המכונות המשוכללות של הצילום הדיגיטלי הרבה יותר חכמות והן מגדירות את זוויות הצילומים, ללא צורך במגע יד אדם, ומגבשות צילום מדויק, עד לרמת הפרט הקטן.

האם צילום פנורמי מכאיב?

לא, הוא אינו פולשני ועם המכשירים המשוכללים שקיימים כיום, ניתן לבצע את הצילום באופן דיגיטלי במהירות במכון הצילום שתיגשו אליו. עם התוצאות עליכם לפנות שוב לרופא השיניים, כדי שיוכל לבחון בצורה מדויקת את חלל הפה והשיניים.

מרפאה מומחית ברפואת שיניים לילדים ונוער

אנו במרפאת ד”ר חורי מרוות בחיפה מומחים בטיפולי שיניים לילדים ומחויבים לספק טיפול יעיל ומקיף לכל מטופל. מרפאת השיניים שלנו בחיפה, מציעה סביבה נעימה ומתקדמת בה כל המטופלים יוכלו להרגיש בנוח ולדעת שנמצאים בידיים הטובות ביותר.

אנו משתמשים רק בטכנולוגיות המתקדמות ביותר ויש לנו צוות מקצועי, מנוסה ובעל ידע רב שילווה אתכם, יטפל וישמח לענות על כל שאלה שיש לכם. מוזמנים להגיע למרפאה שלנו או ליצור איתנו קשר ולזכות לטיפול מקצועי ברמה הגבוהה ביותר!

סוגי צילומי שיניים אצל ילדים