שיני חלב: מידע על נשירת שן חלב

כולנו צריכים שיניים כדי ללעוס, לנשוך ולחתוך את המזון ובעיקר – על מנת ליהנות מתזונה מגוונת ובריאה. השיניים שלנו גם עוזרות לנו להפיק צלילים ולהגות מילים בצורה נכונה. הן שומרות על הלסתות שלנו במקום, ולא פחות חשוב – מהוות חלק בלתי נפרד מהחיוך שלנו, כך שיש להן המון תפקידים חשובים.

בגלל העובדה שאנחנו כל כך צריכים אותן, השיניים שלנו מתחילות לצמוח עוד הרבה לפני הלידה. אנו לא יכולים לראות אותן בהתחלה כי הן גדלות מתוך הלסתות ומתחת לחניכיים, אך כאשר מגיע הרגע הנכון (לרוב סביב גיל חצי שנה) הן בוקעות וניתן להתחיל לראות את סט השיניים הראשון, אשר מוכר גם בשמות – שיני חלב או שיניים נשירות.

עד לגיל שנתיים לרוב הפעוטות כבר יהיה סט שלם של 20 שיניים נשירות בחלל הפה.

נשירת שיני החלב – למה זה קורה?

במהלך חיינו נחליף שני סטים של שיניים, שיני החלב ינשרו ויפנו מקום להופעתן של השיניים הבשריות, אלו הן השיניים הקבועות שילוו אותנו לכל אורך החיים, עד כדי כך הן חזקות. הסיבה שאנו מחליפים שיניים היא כי שיני החלב מתאימות לשלב מסוים בחיים, אך ככל שאנו גדלים, אנו זקוקים לשיניים אחרות, חזקות וקבועות יותר.

איך הן נושרות?

שיני החלב נושרות אחת אחת, בהתאמה למידת הבשלות של השן הקבועה שנמצאת מתחת, מה שאומר, שהשיניים הקבועות כבר ממוקמות בחניכיים, מתחת לשיני החלב, אך הן אינן בוקעות עד לבוא הזמן. התהליך מתחיל לאחר שהשיניים הקבועות סופגות לתוכן את שורשיהן של שיני החלב, כתוצאה מכך הן מאבדות את חוזקן, ומתחילות להתנדנד עד שנושרות מאליהן.

מתי השיניים הקבועות מתחילות לבקוע?

בסביבות גיל 5-6 מתחילה נשירת שיני חלב, סביב אותו זמן, יתחילו להיחשף השיניים הקבועות שנמצאות מתחת, לרוב יש סדר נשירה קבוע – קודם כל יפלו השיניים החותכות הקדמיות, לרוב בלסת התחתונה ולאחר מכן החותכות הצדדיות.

בהמשך ינשרו השיניים החותכות בלסת העליונה כאשר הניבים והשיניים הטוחנות יתחלפו בשלב מאוחר יותר, לרוב סביב הגילאים 10-12. בשלב זה מספר השיניים בפה יהיה 28.

שיני הבינה, בוקעות החל מגיל 17 ואילך כאשר לעיתים אינן בוקעות בצורה סדירה.

למרות שמדובר בשיני חלב, מומלץ להגיע לביקורים סדירים במרפאת השיניים

על אף ששיני החלב הן שיניים נשירות, מה שאומר שסופן לנשור ולהתחלף בשיניים קבועות, כן חשוב לשמור על היגיינת הפה ולתאם תור במרפאה של ד”ר מרוות חורי בחיפה, כבר מבקיעות השן הראשונה. מעקב תדיר יעזור למנוע בעיות בשיניים ואם ישנן בעיות יאפשר לאתר אותן בזמן.

ביקורים סדירים במרפאה יאפשרו לילדים להתיידד על כל רעיון הבדיקות, להכיר את רופא השיניים תוך שילמדו כיצד לשמור על בריאות והיגיינית הפה בבית כדי למנוע את הצורך בסתימות או בטיפולי שורש ואף עקירת שן במצבים חמורים. במידה וכן יש חורים, הם יתגלו בבדיקה ויטופלו בהקדם. במרפאה של ד”ר חורי ניתן גם לבדוק שהשיניים הקבועות בוקעות כהלכה ושכל התהליך מתנהל כשורה, לכן שמירה על קשר רציף עם מרפאת השיניים היא לא פחות מחשובה.

מרפאת ד”ר מרוות חורי בחיפה מתמחה ברפואת שיניים לילדים ובה מבצעים טיפולים שונים ומגוונים. לתאום בדיקה מוזמנים ליצור קשר או להשאיר פרטים באתר ונחזור אליכם!

שיני חלב