שיתוף פעולה בין רופא שיניים לילדים ואורתודנט

בדומה לעולם הרפואה הרחב, גם עולם רפואת השיניים טומן בחובו מסלולי הכשרה ייחודיים ותתי התמחויות בתחומים ספציפיים. כשמתעוררת בעיה כלשהי בחלל הפה או בשיניים, בין מדובר בנו כאנשים מבוגרים או בילדים שלנו, אנחנו בדרך כלל נרצה ללכת לרופא שיניים. אך בתוך תחום רפואת השיניים, ישנם מומחים לטיפולי שורש, רופאי שיניים לילדים, אורתודנטים ועוד. אז מה ההבדל ביניהם ומתי הם משתפים פעולה? על כל זאת ועוד במאמר הבא.

ילדה מחייכת
Image by freepik

רקע על עולם רפואת השיניים

קיימות לא מעט עדויות לכך שרפואת השיניים החלה בצעדיה הראשונים כבר לפני אלפי שנים, עוד בעת העתיקה. במאה ה-18 התחילו רופאים כלליים לייחס חשיבות רבה יותר לשיניים ועסקו גם בטיפולי שיניים, אך רק בתחילתה של המאה העשרים, רפואת השיניים זכתה להיות תחום התמחות כירורגית נפרד ובהתאם, החלו בהכשרתם רופאי שיניים כלליים שפיתחו את התחום.

כיום, עולם רפואת השיניים כולל התמחויות רבות, עוסק גם בחלל הפה, בלסתות ולעיתים גם באזורים שונים בפנים ובבסיס הגולגולת. כל רופאי השיניים לומדים במסלול רפואת השיניים הכללי ורק לאחר מכן, משלימים את לימודיהם בהתמחות ספציפית או נשארים בגדר רופאי שיניים כלליים.

מהם ההבדלים בין ההתמחויות השונות ברפואת שיניים?

על פי החוק במדינת ישראל, כל רופא שיניים כללי שסיים את לימודיו והינו בעל רישיון מטעם משרד הבריאות, רשאי מבחינת המדינה לעסוק בכל תחום השייך לרפואת שיניים. עם זאת, בישראל קיימים 8 תחומים שמצריכים מסלול התמחות ייעודי ונפרד.

הנה כמה מהמרכזיים שבהם:

  • רפואת שיניים לילדים – תחום רפואת השיניים לילדים הינו תחום מומחיות המצריך מקצועיות רבה, אך לא פחות מכך הוא מצריך עדינות, סבלנות והכרה של שיטות התמודדות עם רפואת שיניים לילדים. בין היתר, רופאי שיניים לילדים יעסקו בבעיות הקשורות בשיניים נשירות (שיני חלב), בהתחלפות השיניים, בטיפולים הראשוניים ועוד, תוך עידוד שיתוף הפעולה מצד הילדים.
  • אורתודנטיה – האורתודנט הינו רופא שיניים שמתמחה ביישור שיניים. בנוסף, האורתודנט יעסוק גם בסגר תקין של הלסתות, וכן במכשור ובכלים השונים העומדים לרשותו ליישור השיניים כמו סמכים מסוגים שונים, גשרים אורתודנטיים וכדומה.
  • אנדודונטיה – מומחה לאנדודונטיה מתרכז בטיפולים הקשורים למחלות בשורש השן, כלומר במקרים שיש צורך בטיפולי שורש. בנוסף, תחום מומחיות זה כולל טיפול בחבלות דנטליות כאלה ואחרות, תוך מתן טיפול מתקן ומעקב שיקומי.
  • כירורגיית פה ולסת – תחום ההתמחות המרכז את כל מה שקשור לטיפולים כירורגיים באזור הפה והלסתות. תחום זה משלב למעשה בין רפואת שיניים לבין כירורגיית ראש וצוואר ומיועד לטיפול במגוון רחב של מקרים כמו למשל הליכים כירורגיים בחלל הפה, עקירות כירורגיות, פתולוגיה שפירה וממאירה באזור חלל הפה, עיוותים מולדים, זיהומים ועוד.

תחומים ההתמחות הנוספים כוללים את שיקום הפה, שיקום פנים ולסתות, רפואת שיניים ציבורית ופריודונטיה.

ילד בטיפול שיניים אצל אורתודנט

Image by senivpetro on Freepik

באילו מקרים יהיה צורך בשילוב בין רופאי שיניים מתחומי התמחות שונים?

כל תחום התמחות הקיים בתוך עולם רפואת השיניים, מצריך יכולות אחרות, ידע שונה והכשרה ייחודית. לכן לעיתים, יהיה צורך בטיפול המשלב בין רופאי שיניים שונים על מנת לקבל את הטיפול השלם, הכולל והמקיף ביותר.

בין המקרים הבולטים בהם יש חשיבות  בשיתוף פעולה בין שני מומחים שונים מתחום רפואת השיניים, יהיה כאשר הפעולה הנדרשת היא יישור שיניים לילדים. מקרה זה, מפגיש בין רופא השיניים לילדים שמומחה בטיפולים השונים המתאימים לילדים ובהתמודדות איתם, לבין האורתודנט שמומחה בעיקר ביישור שיניים.

כך למשל, כאשר מגיע ילד שצריך יישור שיניים אבל סובל מתופעה של חרדה דנטלית שהינה נפוצה אצל ילדים, ישנם אורתודנטיים אשר יתקשו להתמודד עם המצב ויחסרו כלים ייעודיים לשם כך.

לרופא השיניים לילדים, יש את אותם כלים בדיוק, בדמות שיטות פסיכולוגיות שנרכשו במהלך ההכשרה ואותן ניתן ליישם בדיוק במקרים כאלו ובכך, לעזור לילד לקבל את הטיפול בחרדה מופחתת וביעילות המקצועית הנדרשת.

לסיכום – שיתוף פעולה הוא הכרחי לטיפול מיטבי

כולנו רוצים לקבל את טיפול השיניים הטוב ביותר, מרופא השיניים שמתמחה בבעיה ממנה אנו סובלים. המשמעות תהיה אפילו גדולה יותר כאשר מדובר בילדים שלנו ובחיוך שלהם.

לכן, כאשר אנחנו לוקחים את הילדים שלנו לרופא/ת השיניים, כדאי מאוד לוודא שאנחנו מוודאים שאיש המקצוע הוא רופא שיניים מומחה לילדים, רופאה שתדע לאבחן את הבעיה ולהעניק את הטיפול הנכון והמדויק בהתאמה לילדים ונוער.

ילד מרוצה אחרי טיפול שיניים