גשר בשיניים לילדים – מתי נבחר בשיטה זו

חשיפה של שיניים עקומות או לא ישרות, יכולה להיות מביכה ואף לגרום לרבים מאיתנו לחסוך בחיוכים ובדיבור, בטח שמדובר בילדים ובילדות בגיל צעיר. למעשה, הנתונים מצביעים על מספר הילדים שזקוקים ליישור שיניים בישראל כגבוה במיוחד. אז מה הן הפתרונות השונים ליישור שיניים? מתי ניתן להתחיל את הטיפול אצל ילדים? ומתי נבחר בגשר בשיניים עבור ילדים? עושים סדר בנושא.

למפגש הראשוני של ילדים עם האורתודנט, יכולה להיות השפעה רבה וארוכת טווח. לא כל רופא שיניים הוא מומחה לטיפול בילדים ולכן כאשר אתם לוקחים את הילדה או הילד לביקור הראשון, מומלץ מאוד שתעשו זאת במרפאת שיניים לילדים או אצל רופאת שיניים המתמחה בילדים.

כ-40% מהילדים בישראל זקוקים ליישור שיניים במידה מסוימת ולכן, קיימות שיטות שונות ויעילות שיוכלו להתאים לכל ילד או ילדה על פי מצב השיניים שלהם וכן על פי העדפה או תקציב.

אחת מהשיטות הקלאסיות והנפוצות ביותר בתחום האורתודנטיה, היא גשר בשיניים. קיימים סוגים שונים של גשרים כמו גשר פנימי, קוביות בשיניים, סמכים שקופים ועוד

יישור שיניים עקומות אצל ילדים עם גשר
קרדיט תמונה: ArtPhoto_studio on Freepik

מתי מומלץ להתחיל את הטיפול?

ההמלצה הרווחת בקרב אנשי המקצוע, היא להגיע עם הילדים לפגישה ראשונה ומאבחנת אצל האורתודנט, כבר בטווח הגילים 7-8. אחת הסיבות לכך היא שאבחון מוקדם, יכול למנוע בעיות רבות וסיבוכים שעלולים להתפתח בהמשך כמו למשל שן כלואה, בליטת שיניים עליונות, מנשך הפוך ועוד.

כשהורים דואגים להביא את ילדיהם כבר בגיל זה, רופא השיניים יוכל לבחון את מצב השיניים הכללי, את מצב הלסתות, לוודא החלפת שיניים תקינה ומרווחי בקיעה מספקים עבור שיניים חדשות.

כך גם במקרה שהכל תקין, הרווחתם את הידיעה שאתם מתנהלים בנושא היגיינת הפה בצורה נכונה וטובה.

מהם הגורמים לצורך בגשר בשיניים לילדים?

ילדים רבים ובני נוער, לא מקפידים בצורה מספקת על היגיינת פה תקינה. על מנת להימנע מהצורך ביישור שיניים וכן להימנע ממחלות חניכיים. חשוב להדגיש כי צחצוח שיניים לילדים בצורה נכונה עוזר לשמור על בריאות השן ולמנוע בעיות. כמו כן, יש לעשות שימוש בחוט דנטלי, להקפיד על תזונה בריאה ומזינה ולעקוב אחר הנחיות רופא השיניים.

מלבד אי-שמירה על הרגלים בריאים הקשורים להיגיינת הפה, קיימים גורמים נוספים המעלים את הצורך בגשר בשיניים לילדים וביניהם נשימה דרך הפה, גנטיקה, צפיפות יתר בין השיניים ומציצת מוצץ (או אצבע) בקביעות ולאורך זמן ממושך.

דגם שיניים להסבר על יישור באמצעות גשרים

קרדיט תמונה: prostooleh on Freepik

מתי נבחר בשיטת גשר בשיניים לילדים ומהן יתרונותיה?

השיטה ליישור השיניים, תיבחר לאחר אבחון של אורתודנט או רופא שיניים לילדים ובהתאם למצב הרפואי של השיניים. גשר בשיניים לילדים, הינה שיטה שבה הסמכים מודבקים על השיניים מצידן החיצוני וגומיות שמוצמדות, מאפשרות כיוון ודיוק של הסמכים. טיפול זה נחשב ליעיל ולכזה שמביא לתוצאות נפלאות. הטיפול נמשך לרוב בין שנה וחצי לשנתיים.

בנוסף, קיימות גם שיטות נוספות ליישור השיניים שכוללות יישור שיניים פנימי (גשר פנימי), יישור שיניים שקוף (סמכים שקופים). שיטות אלו מהוות יתרון בעיקר מבחינה אסתטית.

גשר פנימי למעשה פועל באותה שיטה של הגשר החיצוני או הקלאסי למעט הבדל אחד – הסמכים מותקנים מצידן הפנימי של השיניים ובכך, המראה שמתקבל הינו בולט פחות ואסתטי יותר.

יישור שיניים לילדים באמצעות סמכים שקופים, מתבצע באמצעות קוביות שקופות בהן קשה יותר להבחין ושמשפיעות פחות על הנראות החיצונית.

הדרך לחיוך מאוזן לאוזן

אין הרבה ילדים שישמחו ללכת לביקור אצל האורתודנט, בטח שלא להרכיב גשר ליישור השיניים. אך בחיים כמו בחיים, לעיתים עלינו לסבול מעט ולעבור טיפולים שישתלמו לנו בעתיד בצורה משמעותית, גם מבחינה רפואית וגם מבחינה אסתטית.
קיימות היום שיטות שונות ומתקדמות לצד רופאי שיניים מומחים, בעזרתם ניתן להעניק לכל ילדה וילד את הטיפול היעיל, המקצועי והבטוח ביותר.

נערה בטיפול ליישור שיניים באמצעות גשר