הדרך לחיוך המושלם: יישור שיניים לילדים

כולנו כהורים רוצים שהילדים שלנו יחייכו וכמה שיותר. אך מעבר לרצון שלנו לראות אותם מחייכים, אנחנו גם רוצים שמאחורי החיוך שלהם נמצא שיניים ישרות ובריאות.
יישור שיניים לילדים לא חשוב רק מבחינה אסתטית, אלא גם מהווה תפקיד משמעותי בבריאות השיניים וחלל הפה וכן בתפקוד היום-יומי. אז מאיזה גיל אפשר להתחיל ביישור שיניים? מה הן אפשרויות הטיפול השונות? ואילו מקרים נרצה למנוע? כל התשובות במאמר הבא.

טיפול אורתודנטי לילדים
Image by pvproductions on Freepik

מהו יישור שיניים?

מספר הילדים שזקוקים ליישור שיניים בישראל הוא גבוה מאוד. למעשה, על פי סקרים שנערכו בנושא, כ-40% מהילדים במדינה זקוקים או שיזדקקו בקרוב ליישור שיניים. הסיבות לצורך בטיפול הן מגוונות ומשתנות בין ילד לילד, כך שגם אם הילד שלכם לא אוהב את הרעיון, תזכירו לו שהוא לגמרי לא לבד וגם החברים שעדיין טרם הצטרפו למעגל, כנראה מאוד שיצטרפו בהמשך. בנוסף, זכרו שאת מילות התודה תקבלו בהמשך, בתוספת חיוך מושלם עם שיניים ישרות.

יישור שיניים הוא למעשה אחד הטיפולים הנפוצים ביותר בתחום רפואת השיניים בכלל, וברפואת שיניים לילדים ונוער בפרט. מטרת הטיפול היא להביא ליישור של שיניים שהתעקמו, צמחו בצורה לא תקינה וכדומה. מלבד הגשר בשיניים אותו כולנו מכירים, קיימות כיום שיטות נוספות ומתקדמות ליישור שיניים אצל ילדים, נוער ומבוגרים.

מתי ניתן להתחיל ביישור שיניים אצל ילדים?

ראשית חשוב לזכור שבכל תחום רפואה, טיפול מוקדם יכול למנוע סיבוכים רבים בהמשך ולכן, בכדי להקל על עצמכם ועל הילדים שלכם לכו להיבדק מוקדם ככל הניתן ותנו לרופא השיניים המומחה לקבוע האם יש צורך בטיפול, או שלא.

ההמלצה היא להגיע לבדיקה ראשונית כבר בטווח הגילים 8-9, בכדי לבחון את מצב הלסתות, המשנן ואת מצב השיניים הכללי. הכלל החשוב בנושא הוא לא להסיק מסקנות בעצמכם וגם אם כל השיניים הקבועות טרם בקעו, כדאי תמיד להגיע להיבדק.

בבדיקה מוקדמת ניתן יהיה למנוע בין היתר את הסיבוכים הבאים:

  • שן כלואה.
  • צמיחה או גדילה לא סימטרית של הלסת התחתונה.
  • מנשך פתוח (כשהשיניים העליונות והתחתונות אינן נפגשות בצורה תקנית בעת סגירת הפה).
  • בליטת שיניים עליונות.
  • אימוץ הרגלים כמו מציצת מוצץ \ אצבע.
  • צפיפות יתר בשיניים.

חשוב לציין בנוסף, שבדיקה ראשונית וטיפולים מוקדמים יכולים לעזור ולהקל רבות גם על תהליך יישור השיניים עצמו.

אורתודנט ילדים

Image by pvproductions on Freepik

מהם הגורמים לצורך ביישור שיניים אצל ילדים ונוער?

ישנם גורמים שונים שיוצרים או מגבירים את הצורך ביישור שיניים אצל ילדים ונוער. שמירה על היגיינה בחלל הפה וצחצוח שיניים הם דברים חשובים, בטח כשזה מגיע לילדים ונוער. אך כשמדובר על יישור שיניים, הצורך לכך מגיע ממקומות ומגורמים אחרים.

הנה כמה מהמרכזיים שבהם:

  • מציצת אצבע או מוצץ (בקביעות ולאורך שנים).
  • צפיפות יתר טבעית בשיניים.
  • גנטיקה (ילדים רבים שנזקקים ליישור שיניים יגלו שגם ההורים שלהם נזקקו לכך).
  • נשימה דרך הפה (נפוץ מאוד אצל ילדים).

מהן השיטות השונות ליישור שיניים אצל ילדים?

קיימות מספר שיטות שונות ליישור שיניים אצל ילדים. חלק מהשיטות קלאסיות יותר ומוכרות לנו במראה ובשם וחלקן, חדשות יותר ומהוות אלטרנטיבות מסוימות לטיפולים המסורתיים.

  • גשר בשיניים: השיטה הקלאסית והמוכרת שידועה גם כקוביות בשיניים או סמכים.

הסמכים מודבקים על גבי הצד החיצוני של השיניים, כאשר רופא השיניים או האורתודנט משתמש בכיווניות שנמצאות על גבי הקוביות על מנת ליישר או למשוך את כל שן לכיוון הרצוי.

לאחר הכיוון, מוצמדות הגומיות שמאפשרות אף הן כיוון משני של הסמכים.

הטיפול באמצעות גשר בשיניים לילדים נמשך בדרך כלל בין שנה וחצי לשנתיים ולעיתים אף יותר.

הקשיים בשיטה זו מצויים בניקוי ושמירה על היגיינת הפה, אך התוצאות בדרך כלל יהיו אסתטיות ומשביעות רצון.

  • יישור שיניים פנימי \ גשר פנימי: זה אמנם אולי נשמע מתבקש, אך שנים רבות של ניסיונות שונים חלפו עד שהגיעו לצורה הנכונה והיעילה, בה ניתן להתקין את אותן קוביות או סמכים מהצד הפנימי של השיניים. בצורה זו, המראה החיצוני נפגע במידה פחותה ובכך הטיפול הופך אטרקטיבי וזמין יותר עבור ילדים שלא היו אפילו מוכנים לשמוע עליו בעבר. ההבדל בין טיפול זה לגשר המסורתי, יהיה טמון במחיר.
  • יישור שיניים שקוף \ סמכים שקופים: ניתן לטעות ולחשוב שיישור שיניים באמצעות סמכים שקופים יתאים רק למבוגרים, אך גם ילדים רבים ובני נוער לא מעטים, ישמחו להחליף את הקוביות המתכתיות לכאלו שקופות שנראות פחות. גם כאן, המחיר של יישור שיניים שקוף יהיה כמובן גבוה יותר.

על שיתוף הפעולה בין אורטודנט מומחה לילדים לרופא שיניים לילדים

רפואת שיניים היא תחום רחב מאוד אשר כולל תתי-התמחויות שונות ומגוונות. אחת מאותן התמחויות היא אורתודנטיה  לילדים – יישור שיניים. אורתודנט מומחה לילדים הוא למעשה רופא שיניים לילדים אשר הרחיב את השכלתו להתמחות ספציפית באורתודנטיה..

כאשר מדובר ביישור שיניים אצל ילדים, חשוב מאוד שנדע להעניק עבורם את הטיפול הנכון והטוב ביותר שהם יכולים לקבל. לכן, מומחית ברפואת שיניים לילדים אשר במסגרת הכשרתה רכשה כלים פסיכולוגיים ייחודיים לטיפול בילדים, יכולה לתת את המענה הנכון והמדויק.

השילוב ושיתוף הפעולה בין אורתודנט ילדים לרופא שיניים מומחה לילדים, יכול להעניק את האפשרות ליישור שיניים מקצועי, מותאם גיל ונכון עבור כל ילד או ילדה באופן אישי.

ד”ר מרוות חורי – מומחית ברפואת שיניים לילדים ונוער

 במסגרת הכשרתה, רכשה ד”ר חורי כלים רבים אשר משמשים אותה בטיפולי השיניים השונים אצל ילדים. בין היתר, כלים אלה יוכלו לעזור במיוחד לילדים ונוער שסובלים מתופעה של חרדה דנטלית, ילדים שעברו חבלות באזור הפה, ילדים בעלי צרכים מיוחדים ועוד.

במידה וגם הילד או הילדה שלכם צריכים יישור שיניים שיעשה קסמים לחיוך שלהם, ולא ייצור עבורם טראומה מרפואת שיניים בעתיד, קבעו תור למרפאת השיניים של המומחית לרפואת שיניים בילדים ונוער – ד”ר מרוות חורי עבסאווי.

בדיקה לפני יישור שיניים לילדה