כאבי שיניים לילדים – דרכי התמודדות עד שמגיעים לרופא

אחד הדברים המשותפים לרבים מהמבוגרים והילדים זה הפחד מרופא שיניים, כמו גם העובדה שעוצמת הכאב לעיתים זהה לחלוטין. אין זה משנה אם מדובר בחור קטן בשן או בבעיה מסובכת יותר, זה נוגע בעצבים בגוף וכאשר זה קורה, מרגישים כאב.

הפתרון האידיאלי הוא לגשת אל מרפאת שיניים כדי לעבור טיפול שלעיתים יכול להיות לא נעים במיוחד, אך הוא מקל על הכאב ופותר את הבעיה.

למרות זאת יש מי שדוחים את הקץ ומנסים לטפל בבעיות כאלה ואחרות במקום להגיע תכף ומיד אל הרופא. במאמר זה נפרט מה מוביל וגורם לכאבים, פתרונות ביניים, מדוע כדאי להגיע אל רופא השיניים עוד קודם לכן ועוד.

קרדיט תמונה: Image by freepik

כאבי שיניים לילדים: סיבות וסימפטומים

אין מישהו שמכיר את הילדים שלנו טוב יותר מאיתנו, לכן גם אם יש ילדים חזקים יותר או כאלה שלא ממהרים לשתף אם משהו מציק להם, קל לנו ההורים לזהות מתי מצב הרוח שלהם משתנה. במידה והם פתאום עצבניים או מתקשים להירדם בלילה כמו שצריך אך הם אינם חולים ולא רבו עם חברים, יש סיכוי שהם סובלים מכאב שיניים קטן שמתחיל להפריע להם יותר ויותר.

מה מוביל לכאבי שיניים אצל ילדים?

מאחר ולא כל הילדים יודעים כיצד לצחצח שיניים כהלכה או מקפידים על צחצוח קבוע בכל בוקר ולפני השינה, ובהתחשב בעובדה כי בגיל צעיר נוטים לאכול הרבה יותר שוקולדים וכל מיני ממתקים מלאים בסוכרים ובצבעי מאכל שאינם בריאים, בסוף זה יכול להתנקם בדמות כאבי שיניים לא נעימים ואף כואבים במיוחד.

לכן כדאי מאוד לחנך את הילדים מגיל צעיר כיצד לצחצח שיניים כמו שצריך. אל תנסו להכריח אותם לעשות זאת, אלא תסבירו להם על חשיבות העניין. איך שזה דוחה ומרחיק חיידקים שיכולים להצטבר בחלל הפה אם לא מנקים את שאריות האוכל מהשיניים כמו שצריך.

מומלץ להדריך את הילדים בעת הצחצוח ואף לשמש להם כדוגמה. אפשר להזמין אותם לצחצח שיניים ביחד אתכם, בכל בוקר וערב. אל תצחקו, כך תרוויחו עוד כמה דקות איכותיות עם הילדים ועל הדרך הם ילמדו איך לשמור על השיניים לתמיד.

כיצד לזהות האם יש בעיה?

כמו אצל המבוגרים גם כאבי שיניים לילדים בלילה מופיעים. אך האם כל כאב מצביע על בעיה מסוימת? תלוי.

כאשר הילדים שלנו גדלים גם השיניים שלהם צומחות, אצל חלק מהילדים זה יכול לבוא לידי ביטוי ברגישות יתר בחלל הפה שמעניקה תחושה של חוסר נוחות או כאב בעוצמה מסוימת.

תוכלו לזהות זאת על ידי כך שילדיכם מכניסים דברים לפה, אצבעות או שלועסים את שרוולי החולצה. הם עושים זאת כאשר מנסים להתמודד עם חוסר נוחות בפה. זהו איתות שצריך להדליק לכם נורה אדומה ולבצע בדיקה האם מדובר בצמיחה של שיניים, או האם יש איזו בעיה מסוימת שמתפתחת לה מתחת לפני השטח.

תרופות סבתא ומשכך כאבי שיניים לילדים

אם ילדכם סובלים מכאב שיניים ולא מוכנים בשום פנים ואופן ללכת אל הרופא, או אם הכאב צץ לו בשעה שהמרפאות סגורות זו בעיה. תרופה לכאבי שיניים לילדים אין ממש, אבל ניתן לעזור להם ולהקל על הכאב בעזרת מספר פעולות שיש להן אפקט זמני. זכרו, מדובר באמצעים זמנים בלבד ויש לגשת לרופא בהקדם על מנת לקבל טיפול מתאים.

כמו כן יש ברחבי האינטרנט המלצות ופרסומים רבים של מוצרים לא מפוקחים או תכשיר טבעי שלא נבדק כראוי ולכן יש להיזהר ולבדוק היטב לפני שמאמצים תרופה זמנית שאינה נתנה ע”י רופא השיניים.

מי מלח

קחו כוס מים קרים, הכניסו לתוכה כפית של מלח, תערבבו היטב ותנו לילד לשטוף את הפה ולגרגר את המים. אל תשכחו להזהיר אותו לא לבלוע אותם אחרת זה לא יהיה מחזה נעים.

דחיסה קרה

תדאגו כי בפריזר תמיד יהיה לכם קרח זמין, תעטפו אותו במגבת מטבח ותצמידו את המגבת אל הלחי בצד בו יש כאב. תלחצו חזק על המקום אך לא חזק מדי.

שמן ציפורן

תוכלו להשיג שמן ציפורן בכל חנות פארם. אפשר לטפטף מספר טיפות אל תוך צמר גפן או אפילו נייר סופג ולהצמיד זאת אל השן הכואבת.

יש עוד משכך לכאב שיניים שאפשר לקנות?

בשוק יש לא מעט משחות למריחה בחלל הפה שנועדו לטפל בכאבי שיניים לילדים. חשוב מאוד לא למרוח שכבה גדולה מדי של משחה וגם לא להפוך זאת להרגל.

להקדים תרופה למכה בעזרת תזונה נכונה

משום מה בחלק מהמקרים מבוגרים נוטים להתנהג עם ילדיהם כפי שהם מתנהגים כלפי עצמם, גם בעניין זה תקף: הם ייקחו את ילדיהם אל רופא שיניים לילדים רק כאשר ישנו כאב. טוב תעשו אם תובילו את ילדכם אל בדיקה חצי שנתית במרפאה עוד לפני שצצים להם כאבים.

במהלך בדיקה שגרתית הרופא יוכל לעזור לכם ולילדים, לתת משוב על טיב הצחצוח, על בריאות השן, על הנראות החיצונית והמצב הכללי. כך שאם יש איזו בעיה קטנה, אפשר יהיה לטפל בה בלי הצורך לעבור טיפול פולשני אלא על ידי שינוי באורח החיים.

ברגע שתגיעו עם ילדכם אל המרפאה לבדיקה שגרתית ולא רק כי משהו כואב, תגבירו את הסיכויים לכך שהם לא יפחדו מביקור אצל רופא השיניים.

דבר נוסף שחשוב להקפיד עליו הוא תזונת הילדים. אנחנו לא כאן כדי לאסור עליכם לתת להם שוקולדים ושאר ממתקים, אבל כן חשוב שהם יאכלו מתוקים בצורה מאוזנת. מאכלים בעלי כמות גדולה של סוכרים פוגעים באמייל השן ומשם מתפתחים להם חורים ובעיות נוספות.

אנחנו יודעים, הילדים שלכם מאוד אוהבים מתוק, אולם כדאי לנסות להחליף מדי פעם בין שוקולדים לפירות מתוקים, כמו בננות ותותים בחורף או ענבים שחורים בקיץ.

הילדים פוחדים מרופא השיניים, מה עושים?

בתחילת המאמר ציינו כי לא רק ילדים חוששים להגיע אל רופא השיניים אלא גם רבים מהמבוגרים. אך בעוד בגיל בוגר השכל הישר גובר על הרגש, אצל הילדים המנגנון עדיין עובד אחרת.

בעגה המקצועית נהוג לכנות זאת פוביה דנטלית או חרדה דנטלית ויש לכך פתרונות מעשיים. בראש ובראשונה לשוחח עם הילדים ולהעביר להם סוג של דמיון מודרך. להסביר להם לאן הם הולכים, איך נראית המרפאה וחדר הרופא, על המיטה והמכשירים מסביב. אפילו תספרו להם שיש ריח מוזר באוויר אבל זה רק ריח ולא שום דבר מעבר. כך תורידו את מחסום הלא נודע שיושב להם על החזה ומפריע להם בראש.

רוב רופאי הילדים מעודדים את הילדים לשאול אותם שאלות לפני תחילת הטיפול, אך גם אתם יכולים להזכיר לילדכם לפני שמגיעים אל המרפאה כי הם יכולים לשאול כל שאלה שמציקה להם.

הפרטים הקטנים הללו יכולים לשנות עולמות ולגרום לילדים לעבור את הטיפול עם יותר ביטחון.

במידה ויש לכם ילדים קטנים שצריכים לעבור טיפול שיניים, אפשר לקחת אל הרופא את הצעצוע האהוב עליהם, בובה או משחק שיחזיקו ביד במהלך הטיפול, גם זה יכול להרגיע אותם.

כאבי שיניים לתינוקות

כאבי שיניים שיש לתינוקות זו בעיה אחרת לגמרי. בעוד שילדים קטנים או גדולים יכולים להסביר ולהצביע היכן כואב להם בפה, התינוקות רק בוכים מכאב.

ציינו קודם לכן שלא כל כאב מצביע על בעיה אלא אפשר ומדובר בתהליך של צמיחת שיניים. אצל תינוקות ניתן לראות את השן מבצבצת לה על קו החניכיים, ואם לא בטוחים ניתן למשש את האזור עם האצבע ולגלות האם צומחת לה שן חדשה.

כאב שיניים לילדים – השלב האחרון

למדנו כי אין הבדל בין עוצמת כאב שיניים בין מבוגרים לילדים, ועל הפחד מביקור אצל רופא השיניים שתופס את הגדולים והקטנים. על הזנחה שיכולה להוביל לכאבים, על תרופות סבתא לכמה רגעים. איך ניתן להגן על השיניים של הילדים טוב יותר ולהוריד את מפלס הלחץ כאשר אין עוד ברירה אלא לגשת למרפאה ולעבור טיפול רפואי.

בזכות יחס אישי וגישה סבלנית, מרפאה חמימה ומכשור מקצועי מתקדם, טיפולי שיניים לילדים במרפאת ד”ר מרוות חורי  נעימים ונוחים הרבה יותר. ומה שבעבר היה נראה כמאיים הופך לטיפול ובדיקה שגרתיים שעושים עם חיוך גדול על הפנים.

מוזמנים ליצור קשר ואנחנו נחזור אליכם בהקדם.

מה עושים שלילד כואבת השן?