יישור שיניים שקוף – מידע ודגשים לילדים

יישור שיניים נחשב בעיני רבים כטיפול אסתטי בעיקרו. אך בפועל, שיניים עקומות יכולות להשפיע בהיבטים רבים כגון ספיגה לקויה של חומרים מזינים עקב קשיי לעיסה, בעיות דיבור הפוגעות בנוסף למראה בביטחון העצמי וכן כאבים בלסתות שעלולים להתפתח מסגירת לסתות לא תקינה. עם זאת ולמרות כל הסיבות הללו, ילדים, בני נוער ומבוגרים נמנעים מהטיפול בעיקר בגלל הנראות החיצונית הבולטת. במידה וגם אתם נכללים באותה הקבוצה, הנה כל מה שתצטרכו לדעת על הפתרון שיתאים לכולם – יישור שיניים שקוף.

סד שקוף ליישור שיניים
קרדיט תמונה: Anastasia Kazakova on Freepik

מהו טיפול ליישור שיניים – מה המשמעות ?

יישור שיניים בכל מצב ובכל גיל, תמיד יהיה תהליך אשר ידרוש סבלנות, התמדה ותקופת התרגלות לעצם הזר החדש שנוסף לחלל הפה. עם זאת, מדובר בטיפול חשוב ומשמעותי שכדאי לעבור אותו מוקדם ככל הניתן בכדי למנוע סיבוכים שונים בהמשך ולהגיע לגיל בגרות, עם שיניים ישרות ובריאות.

המשמעות של הטיפול היא כאמור הרבה מעבר לאסתטיקה של החיוך, חשובה ככל שתהיה. שיניים ישרות הן מתכון לשיניים בריאות, למנשך תקין, לסגירה טובה וסימטרית של הלסתות וכן מאפשרות שמירה על היגיינת הפה בקלות רבה יותר.

אנשים רבים, החל מילדים, בני נוער ועד מבוגרים, נמנעים מהטיפול בעקבות המכשור הבולט שהוא כולל. אך במידה ובראשכם עדיין מצטיירת התמונה של מתכות בולטות וחסרות אסתטיקה, או של קוביות ברזל שמודבקות על הצד החיצוני של השיניים, הרי שהיום סוגי הטיפולים התפתחו, השתנו והפכו אסתטיים ועדינים הרבה יותר מבעבר, בזכות טיפולים חדשניים המאפשרים יישור שיניים שקוף.

יישור שיניים שקוף לילדים

רבים מאיתנו חושבים שהמפגש הראשון של הילד או הילדה עם האורתודנט, יכול לחכות לפחות עד גיל 12-13 או עד שהשיניים מסיימות להתחלף. אך הנחה זו מקורה בטעות, שכן הגיל המומלץ על פי דעת כל המומחים, הוא בין 7 ל-8.

הגעה בגיל זה לאבחון אצל אורתודנט או אצל רופא שיניים מומחה לילדים, יכולה למנוע בעיות רבות בהמשך על ידי זיהוי מוקדם וטיפול מונע. בנוסף, רופא השיניים יוכל לבחון את תקינות תהליך החלפת השיניים אצל הילדים, להקנות להם כלים לשמירה נכונה על היגיינת הפה ולקבוע המשך טיפול במידת הצורך.

המועד לטיפול יישור שיניים לילדים , יושפע באופן טבעי ממצב השיניים ובעיקר מבעיות אשר יכולות להפריע להתפתחות ולצמיחה תקינה של מבנה הלסת ושאר השיניים. לרוב, הטיפולים מיועדים לשיניים קבועות ולתקופה שלאחר סיום התפתחות השלד. אצל בנות זה יהיה באזור גיל 14 כאשר אצל בנים זה יקרה לקראת גיל 17. במידה והמצב מחייב טיפול לפני כן, יהיה זה לרוב טיפול מקדים שיהווה שלב ראשון מתהליך מתמשך.

סמכים או קשתיות בלתי נראים

קרדיט תמונה: cookie_studio on Freepik

אילו שיטות קיימות?

קיימות מספר שיטות שונות ומתקדמות לטיפול בתחום. אלו השיטות שיתאימו גם לילדים:

  • סמכים שקופים – טכניקה נפוצה זו יכולה להתאים לבני נוער ולמבוגרים כאחד. שיטה זו מאפשרת טיפול אסתטי הרבה יותר, שכן הסמכים (או הקוביות) אותם מרכיבים על השיניים שקופים ובולטים הרבה פחות. הסמכים מיוצרים מחרסינה ויכולים להיות גם בצבע לבן על פי בחירה, הם מאופיינים בכך שאינם משנים את צבעם במהלך הזמן. הם מודבקים על הצד החיצוני של השיניים וביניהם עובר חוט מתכת בציפוי סיליקון. בין הסמכים מחברים גומיות אותן יש להחליף לעיתים בפגישות מעקב אצל האורתודנט.
  • קשתיות שקופות – את הקשתית השקופה רובנו נכיר יותר בכינוי ‘פלטה שקופה’. הקשתית למעשה מפעילה לחץ קל ותמידי על השיניים ובכך גורמת לשינוי המנח שלהן עם הזמן. הקשתית עצמה מיוצרת מחומר תרמו-פלסטי מיוחד ויש להחליף אותה מדי מספר שבועות בפגישה אצל האורתודנט. הפלטות השקופות מהוות יתרון משמעותי במספר מישורים. עצם היותן שקופות מצניע את הנוכחות שלהן ובנוסף ניתן להוריד אותם בקלות. (מה שמאפשר אכילה נוחה יותר ויכולת שמירה על היגיינה של השיניים ושל הפלטה, בצורה יסודית יותר). יחד עם זאת, חשוב לדעת ששיטה זו מצריכה שיתוף פעולה ברמה גבוהה מצד הילד שכן יש להרכיב את הקשתית לפחות למשך 22 שעות ביממה. בנוסף, טיפול זה עלול להיות מעט יקר יותר מאחרים וההגעה לתוצאה המבוקשת, עלולה לקחת זמן רב יותר.

מהם היתרונות ביישור שיניים שקוף?

טיפולים אלו מונים מספר יתרונות גדולים, בעיקר בזכות ההתאמה שלהם למגוון רחב של גברים ונשים החל מגיל ההתבגרות ועד לגיל מבוגר.

יתרונות בולטים נוספים:

  • הטיפול אינו כואב ולכן לא מצריך לרוב כל סוג של הרדמה. עם זאת, לעיתים כאשר אין שיתוף פעולה מלא מצד הילד ניתן להיעזר בטשטוש או הרדמה מקומית על פי הצורך.
  • התוצאות של יישור שיניים שקוף, בדומה לטיפול הקלאסי, הן לרוב מעולות ואחוזי ההצלחה הינם גבוהים מאוד.
  • טיפול זה הינו צנוע ואסתטי יותר בזמן דיבור, אכילה ובעת כל פעולה אחרת.
  • הטיפול משמעותי לא רק מבחינה אסתטית, אלא גם מבחינות רפואיות רבות ואף יכול למנוע מסיבוכים להתפתח בהמשך.
קשתית שקופה על שיניים של מטופלת