חבלות שיניים בילדים

חבלות שיניים בילדים זו מציאות מצערת. בפעמים רבות, חבלות אלו יהיו שטחיות ויעברו במהירות כמו כל פציעה אחרת בגופם של הילדים. אולם במקרים אחרים, החבלה עשויה להיות חמורה ואף להשפיע על בריאות השיניים של הילדים לאורך שנים רבות. 

כהורים, עליכם להיות מוכנים לחבלות שיניים בילדים, ולדעת כיצד לזהות חבלה חמורה יותר על מנת לפנות לטיפול רפואי בהקדם האפשרי, ולכן ריכזנו לכם את הפרטים החשובים הבאים. 

שן שנשברה כתוצאה מחבלה

אחת החבלות השכיחות ביותר היא שבר או סדק בשן. ילדים צעירים עשויים לשבור את השן במקרה של נפילה, משחק בגן השעשועים או אפילו בשעת הרחצה. סדק בשן אינו מוגדר כמצב חירום דנטלי, אך כן מומלץ לקבוע תור אצל רופא השיניים זמן קצר לאחר החבלה, כדי לבדוק את השן. 

ישנם סדקים ושברים לא רציניים, מה שאומר שהם לא עמוקים מספיק כדי לגרום נזק לשן. עם זאת, ישנם סדקים ושברים שיכולים לגרום לפגיעה בשכבת האמייל של השן ולחשוף את שכבת הדנטין שמתחתיה. במקרה הזה, יהיה צורך להשלים את השברים והסדקים בעזרת שחזור לבן כדי למנוע פגיעה נוספת. כמובן שרופא השיניים הוא זה שצריך לקבוע מתי הסדק רציני ומתי פחות. 

שן שמתנדנדת כתוצאה מחבלה

לעיתים החבלה בשן תהיה כל כך חזקה שתגרום לשן להשתחרר ממקומה. במקרה הזה יכולה להיות סיבה לדאגה, אם כי הילד צפוי להתאושש מהר. בכל מקרה, לאחר חבלה קשה הילדים עשויים לחוות את התסמינים הבאים:

  • דימום מהחניכיים סביב השן
  • נפיחות מעוצמת המכה
  • תלונות על כאבים, וכאבים בשיניים בפרט
  • קושי בלעיסה בגלל השן המתנדנדת

אלו הם סימנים נורמליים ולרוב הפתרון הטוב ביותר יהיה לתת לילדים מזון רך ולמנוע מהם לגעת בשן כל עוד היא מחלימה. במקביל עליכם לתאם תור אצל רופא השיניים כדי לבדוק את השן ולוודא שאין נזק עצבי בלתי הפיך לשן. 

במקרים נדירים, השן הקבועה עשויה להיפגע, במיוחד אם שן החלב נדחפה פנימה. צילום רנטגן יעזור לקבוע מהי מידת הנזק.

שן שנפלה כתוצאה מחבלה

ישנם מקרים שכתוצאה מהחבלה הילד שלכם יאבד את השן שלו. בדרך כלל, כאשר מדובר בשן חלב, רופא השיניים יחליט להשאיר את המצב כך, ולחכות עד שהשן הקבועה תתפוס את מקומה. עדיין יהיה צורך בבדיקת שיניים כדי לוודא שהחבלה לא גרמה לבעיות ונזקים חמורים יותר.

במידה ומדובר בשן קבועה על ההורה לשטוף את השן מלכלוך ולהחזיר אותה מיד למקוצה במכתשית. אם הדבר אינו מתאפשר יש לשמור את השן במדיום חלב ולגשת מיד לרופא שיניים שיחזיר אותה למקום.

מדוע כדאי לפנות לרופא שיניים לאחר חבלת שיניים בילדים?

כל אחד מהמקרים שצוינו לעיל יכול להוביל לבעיות שיניים חמורות יותר. לעיתים צבע השן ישתנה תוך זמן קצר לאחר החבלה. יש לפנות לרופא שיניים כדי להחליט אם נדרשת התערבות מאחר ובמצבים רבים גם אם הצבע לא יחזור לעצמו, השן כן יכולה לתפקד ולהיות בריאה באמצעות טיפול מתאים ושמירה על הגיינה נאורלית נכונה.

לעיתים עשויה להיווצר נפיחות או מוגלה כתגובה לטראומה, ולהוביל לכאבים עזים ולאובדן שיניים אצל ילדים. בפעמים אחרות הזיהום עשוי לדרוש טיפול שורש. לכן במצב שחלה חבלה בשן מדובר במצב חירום רפואי שיש לטפל בו בעזרת האמצעים הנכונים. 

כדי למנוע מצבי חירום כאלו ואחרים, במקרה של חבלות שיניים בילדים מומלץ להגיע בהקדם האפשרי לרופא שיניים מומחה לילדים.

לפרטים נוספים או לתיאום תור, צרו איתנו קשר או השאירו פרטים באתר ואנו נחזור אליכם בהקדם!

חבלות שיניים בילדים