טיפול שורש לילדים בשיני חלב

במידה ורופא השיניים של הילד שלכם המליץ על טיפול שורש, אתם ודאי יכולים לתהות, כמו הורים רבים אחרים, מה יכולה להיות התכיפות לטיפול שורש בשן חלב?
אנחנו מכירים טיפולי שורש כטיפולים שמתמקדים בעצבים הרגישים ביותר, להסרת דלקת או להצלת השן ולכן אותה תהייה כשמדובר בשיני חלב, יכולה להיות הגיונית. אך למעשה, האמת היא שיש סיבות רבות להצלת שיני החלב ולכן טיפולי שורש, פעמים רבות יהיו הפעולה הנכונה ביותר עבור שיני ילדכם.

ילדה על כיסא רופאת השיניים
Image by ArtPhoto_studio on Freepik

מתי יש צורך לבצע טיפול שורש בשיני חלב אצל ילדים?

באופן כללי הטיפול מומלץ מומלץ על ידי רופאי השיניים בדרך כלל, במקרים של צורך בהסרת דלקת מהרקמה העצבית, לטיפול והסרה של דלקת חיידקית ולטיפול ברקמת העצב מסיבות שונות.

ניתן לומר שהוא נעשה במטרה להציל שן שנמצאת במצב שלולא הטיפול, היא עלולה להינזק בצורה משמעותית ואף לנשור.

כאשר השורש ניזוק או נגוע, הילד יסבול מכאבים עזים ולרוב יתלונן על כאבי שיניים נוראיים. הסיבה לכאבים יכולה להיות פגיעה פיזית כמו נפילה מאופניים או פגיעה מכדור באזור הפה, והיא יכולה להיות תוצאה של זיהום חיידקי ברקמת העצב. מועד הטיפול יקבע ביחד עם רופא השיניים של ילדכם, שכן לעיתים יהיה צורך בטיפול שורש על מנת לשמור על שן החלב ובפעמים אחרות, ניתן יהיה להימנע מכך.

מה ההבדלים בין טיפול שורש בשיניים קבועות לטיפול שורש בשיני חלב?

טיפול שורש לילדים בשיני חלב במידה ויידרש, יתקיים לרוב בטווח הגילים שבין 6 ל-12, שכן באזור גיל 13 שיני החלב כבר מתחילות להתחלף לשיניים בשריות וקבועות, כחלק מתהליך החלפת השיניים הטבעי.

הטיפול עצמו הינו זהה במהותו לטיפול שורש בשיניים קבועות, בשני המקרים המטרה תהיה להסיר את רקמת השן שניזוקה מתעלת השורש, לנקות את חלל הפה והאזור ולהדביק את הכתר. ההבדל היחידי יהיה בכך שכאשר מדובר על שיני חלב, רופא השיניים סותם את תעלת השן עם חומר מילוי ייעודי ורק לאחר מכן מכין את השן להנחת הכתר.

הסיבה לכך היא שבסופו של דבר, שן החלב תשמור את המקום לשן הבאה ותעשה את תפקידה הטבעי בצורה הטובה ביותר, ולכן עולה הצורך לשמור עליה עד לרגע שתסיים את תפקידה ותנשור.

הכנה לטיפול לילד

Image by freepik

מהו מהלך הטיפול?

טיפול שורש בשיני חלב אצל ילדים יתנהל על פי השלבים הבאים:

• הטיפול יתחיל בהרדמה מקומית, כשלרוב עם ילדים גם גז צחוק או טשטוש אחר יתווסף. הרדמה מלאה תהיה רק במקרים חריגים.
  • לאחר ההרדמה, רופא השיניים יסיר את רקמת השן הפגועה וינקה את תעלות השורש באזור.
  • בשלב זה רופא השיניים ימלא את התעלות עם החומר שישמור על שן החלב.
  • בשלב הבא מבצעים ניקוי נוסף באזור והרופא מבצע סתימה זמנית ומשחיז את השן כהכנה לכתר.
  • השלב הסופי הינו הנחת הכתר בעזרת דבק חזק שיישאר באופן קבוע.

למה חשוב כל כך לשמור על השיניים הנשירות?

לשיניים נשירות יש תפקיד חשוב מאוד בהתפתחות תקינה של חלל הפה, של השיניים ושל הדיבור. שיני החלב למעשה שומרות את מקומן לשיניים הקבועות, שיתחלפו רק לקראת גיל 12-13.

בין התפקידים השונים שהן ממלאות – שמירה על תפקוד תקין של השיניים, של הלשון ושל הלסתות, מונעות בעיות בדיבור, מונעות בעיות באכילה ולבסוף כאשר מגיעות השיניים הבשריות, הן צומחות למקומן בצורה ישרה על ידי המקום שהשאירו להן הדיירות הקודמות.

איך להגן ולשמור על החיוך היפה של הילדים שלנו?

לאחר טיפול השורש, נרצה לשמור על התוצאות, על החיוך ולמנוע בעיות עתידיות מלהתפתח.

הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא לשמור על התמדה בבריאות הפה והשיניים על ידי צחצוח נכון, שמירה על היגיינה בחלל הפה, ביקורים אצל רופא השיניים כנדרש וכמובן שמירה על כל ההנחיות שניתנו על ידי הרופא.

טיפולי שורש אצל ילדים יכולים להיות מורכבים וצריכים להיעשות במקצועיות ובעדינות הנדרשת. אולי אין הבדל גדול במהות הטיפול בין מבוגרים וילדים, אך בגישה לטיפול, בסבלנות הנדרשת ובאופן התקשורת – ישנם הבדלים מהותיים.

לכן מומלץ לטפל אצל מומחה לטיפולי שורש לילדים בלבד, ל ד”ר מרוות חורי עבסאווי יש ניסיון רב ברפואת שיניים לילדים ונוער ואף לביקור הראשון עם ילדים במרפאת השיניים. מוזמנים להתקשר או להשאיר הודעה בטופס מטה.

ילד בטיפול שורש בשן חלב אצל רופא שיניים